Jossefin

Tjejvasan
(null)
 Fick hjälp av en fin släkting som vallade skidorna åt oss.
 
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 Jag och mamma, starka innan startskottet 
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)


Tjejvasan, alltså vilken utmaning det var! Det var jättekul, vädret var fint men kallt och banan var bra. Det var ju absolut en miss att bara ha kört längdskidor vid ett tillfälle innan loppet, att föredra är ju såklart att kunna träna på skidor om det är ett skidlopp man ska genomföra. Men trots det måste jag säga att det gick bra. Jag har fokuserat på att köra längre pass och träna uthållighet på konditionsträningen samt lagt fokus på bålstyrka och armar/axlar. Att jag lagt upp träningen på det viset tror jag gjorde mycket, trots det faktum att jag inte åkt skidor. Det var för mig bålstyrka som tog mest, ljumskar och mellan skuldrorna. I övrigt kände jag mig rätt stark hela loppet.
 
Jag tog inte ut mig eftersom jag inte visste i vilket tempo jag skulle orka hålla och mitt huvudmål vad ju trots allt att faktiskt genomföra loppet. Utan skador, vurpor eller att av ren trötthet behöva avbryta. Andra målet var att göra det på en okej tid och jag får vara okej-nöjd med resultatet. 
 
Mina tips är att tre månader innan börja lägga ett fokus på träningen om man ska köra tjejvasan. Helst åka skidor. Men att göra som jag gjorde, utifrån de omständigheterna som var för mig, funkade faktiskt. Långa pass, uthållighet, axlar, armar och bålstyrka. Men, mitt viktigaste tips är under själva loppet, där jag misslyckade totalt,  att fylla på med energi under loppet. Jag vet inte varför jag inte tänkte på det, men jag hade ingenting med mig. Jag drack blåbärssoppa och vatten i stoppen men det var inte alls tillräckligt. Efter 2,6 mil var det som att gå in i en vägg och min energi var helt slut. Dagarna innan loppet tänkte jag på att bra och morgonen på loppdagen, men av någon anledning tänkte jag inte alls på att äta under själva loppet. Stor miss! Jag frossade när jag kom in i mål, var blå om läpparna och svimfärdig. Inget kul alls. Hade jag fyllt på med energi under loppet hade jag kunnat njuta av målgången, nu kommer jag knappt ihåg den. Så för er som tänker köra något längre lopp vill jag verkligen dela med mig av mitt misstag och så får vi lära oss av det.. Vi hade ju världens bästa hejarklacka också, vilken energiboost det är att ha människor man tycker om som hejar på en! 
 
Kör någon av er några lopp eller funderar på att anmäla sig? Det är sjukt kul att ha något specifikt att träna till och jag tycker också att det är fantastiskt roligt att åka skidor. Vilken rolig träningsform! 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress